Vem stal mitt fädernesland?

4 Feb

När jag föddes var Gustaf V konung. En vänlig man, som gärna spelade tennis. När han kom hem till slottet skyldrade de två vaktposterna vid ingången till kungens våning gevär och kungen hälsade hövligt genom att lyfta på hatten och nicka åt envar av dem.

Statsminister var Per Albin Hansson (S), som reste till och från regeringskansliet med spårvagnslinje 12, som gick från Nockeby i Bromma till Rödbodtorget intill Rosenbad. Han avled 1946 och efterträddes av Tage Erlander.

Gustaf V avled 1950 och efterträddes av Gustaf VI Adolf. Jag såg honom promenera över Norrbro tillsammans med drottning Louise. När vanliga människor, som paret mötte, hälsade så lyfte kungen på hatten och besvarade hälsningen.

Kungaparet skulle enligt uppgift gå till NK för att handla. Det enda ovanliga med detta var att kungen inte hanterade kontanter, utan en hovfunktionär skötte om betalningen.

Jag hann bli mer än 50 år innan jag hörde talas om bilbränder, uppeldade skolor, hedersmord och gruppvåldtäkter.

Vart försvann min barndoms och ungdoms Sverige? Vilka rev ner detta tidigare så blomstrande land?

2 svar to “Vem stal mitt fädernesland?”

  1. ericr45 4 februari, 2014 den 09:35 #

    Väl formulerat – och en god fråga..
    Vi tillhör samma generation, V-Gurra var kung näg jag föddes m194x.
    Jag minns också 1973 när Gustav VI fördes hem, människor i mängd stod vid vägkanten i givakt.
    Men det var då det.
    Dagens Sverige är annorlunda och precis som hustrun (arbetkraftsimport fr öst) tycker även jag, jag känner inte längre igen mitt Sverige !

  2. matspp 4 februari, 2014 den 11:36 #

    Björklund!

Kommentarer inaktiverade.

