Kära minnen

12 Sep

En dag stog arméchefen jämte följe oanmält på mitt tjänsterum. Så kom korpral Molin med en eländig sjukling. Molin blev med tiden b l a fotomodell. Han hade en skoputs som blänkte till månen.

– General! Korpral Molin med dagens sjukskrivne. Han skall i logementet avvakta att ambulans hämtar honom-

– (Generalen) Är alla på Livkompaniet av denna standard?

– (Övlt Enkullen) Ja general!

Så frågade man mig var kompaniet var. Svaret var stridsskjutning med skarp ammunition på skjutfältet Torsätra. Man ville ha med mig, men jag avböjde och hänvisade till övningsledaren.

Vid lunchen därefter frågade arméchefen mig:

– Hur kan majoren uppdra till en löjtnant att ansvara för en sådan komplicerad övning?

-Herr general, på mitt kompani är envar löjtnant utbildad och övad att föra kompani.

Det sades inget, men jag såg den uppskattande blicken.

