Att glädjas över

12 Sep

Det kom ett mail från främmande land:

“Du kanske har rätt i en del och jag tyckte vi hade ett ganska lyckligt äktenskap i fogruppen.

Det jag bl a uppskattade hos dig, i för övrigt i alla andra sammanhang, var att du tillät alla att göra misstag och sedan själva lära sig av dem.

Det är faktiskt en svår konst att se på när en underställd i t ex en taktisk situation är på väg åt h-e. Hela vår officersinstinkt skriker att “här måste jag gripa in och tala om vad som bör göras”.

Endast den som är professionell och kallblodig låter misstaget värka ut och sedan resonera med den underlydande om vad som borde ha gjorts.

Det, Stellan, är en av dina styrkor och jag har under många år varit tacksam för den.”

______

Tack själv Lars! Du var en föredömligt bra bataljonschef. All lycka med ditt liv i Finland. Själv är jag för gammal och för sjuk för att orka flytta.  Jag får gå under med Sverige. Men framtiden för barnen och barnbarnen?

