Dags att vakna upp!

25 Apr

Dags att vakna upp

 En tid efter Sovjetunionens kollaps kom jag i samspråk med en rysk officer. Vi litade på er, sade han. Vi räknade med att ni skulle hålla på er neutralitet så länge det gick. Men vi insåg även att tvingades Sverige välja sida i ett krig, var det inte oss som man skulle ansluta sig till. Vi såg ett starkt svenskt försvar som en tillgång. Det var en buffert mellan oss och NATO.

Detta samtal återkommer i mitt minne, när jag läser om den ryska flygövningen utanför Gotska Sandön. Var det i själva verket en positiv signal till Sverige?

–         Se här! Är det inte dags att vakna, så att Sverige kan ta ansvar för skyddet av landets territorium?

Den 31 januari 2013 frågade jag i Sveriges riksdag försvarsministern om hon tyckte det var tillfyllest att insatsorganisationen 2014 (IO 14), som beslutades 2009, senarelagts till 2019. Försvarsministern fann det i sin ordning att det krävs tio år för att genomföra detta riksdagsbeslut.

Nu har jag nåtts av uppgiften att IO 14 inte kommer att kunna realiseras förrän 2023. Samma källa kommenterade försvaret av Gotland. Som säkerhetspolitisk signal skulle ett dussin moderna stridsvagnar förrådsställas på Gotland. Däremot skulle ingen personal stationeras där.

Min sagesman uppger emellertid att det finns inga pengar för att transportera stridsvagnarna till Gotland. Än mindre finns det pengar för att bygga erforderliga garage på ön. De för Gotlands försvar avsedda stridsvagnarna står därför sedan några år och rostar på en grusplan i Skövde.

Det finns en högkvalitativ, utlandsägd, vapenindustri i Sverige. Men till vad nytta utöver de utländska ägarnas vinster? Arbetstillfällen i Sverige? Javisst, men hur många miljoner får det kosta för att en svensk arbetare skall kunna tjäna 400 000 kronor? Varför tillverka världens mest sofistikerade korvetter, när man inte har råd att förse dem med luftvärn?

Luftvärn är en uppenbar bristvara. Det finns en bataljon i Halmstad, som enligt IO 14 skall dubbleras 2019 eller möjligen först 2023. Då jag 1999 var chef för territorialförsvarssektionen vid Stockholms försvarsområde bestod Stockholms luftvärn av tre bataljoner. 18.bataljonen var utrustad med 40 mm automatkanoner m/48 med radarriktning, 27.bataljonen hade luftvärnsrobotar typ Improved Hawk 97 och 38.bataljonen hade Bofors robot 70/90. Härtill kom att fältarméns brigader vardera hade två luftvärnskompanier robot 70.

Var skall dagens luftvärnsbataljon vid krigshot grupperas? Stockholm, Göteborg, Malmö, Boden, Karlskrona, Forsmark, Ringhals, Oskarshamn, Barsebäck o s v. Endast ett alternativ får väljas.

I slutet av 1990-talet blev jag ombedd av Socialdemokratiska kvinnoförbundet att tala försvar på en kurs i Bommersvik. Damerna var vakna, intresserade och frågvisa. Jag lade ut en Sverigekarta 1:250 000 på bordet. Så tog jag ett paket Camel – jag rökte på den tiden – och bad damerna att lägga paketet på den plats på kartan, som de ville försvara. Paketet motsvarade den yta dåtidens svenska armé kunde försvara.

De lade paketet så att det täckte Stockholm och Arlanda. Ett klokt val. Tyvärr inte tänkbart idag p g a brist på trupp. Svenska armén kan möjligtvis försvara Arlanda till det första kamerateamet från CNN är på plats och regeringen hunnit fly ur landet.

Röster höjs för att Sverige skall gå med i NATO. Tanken är tydligen att NATO skall bekosta Sveriges försvar, men verkligheten är en annan. Sveriges försvar får i nuläget 1,1 % av BNP, men NATO kräver att medlemsländerna avsätter 2% av BNP till försvaret.

Det är hög tid att ta försvarsfrågan på allvar.

Stellan Bojerud

5 svar to “Dags att vakna upp!”

  1. allemand 3 maj, 2013 den 01:52 #

    Så länge Svenne inte vet något så går det bra. Trodde att det var sådant som SD skulle ta upp i debatterna sådant som förhoppningsvis väcker Svenne.

    Vad handlar debatten om, jo aborter, Svenne bryr sig noll kan jag berätta. Skyll nu inte på pressen för det skulle minsann SD fixa för flera år sedan detta med media. Jag börjar misströsta för det jag röstade på 2010 blir bara sämre och sämre.

  2. Nobody 3 maj, 2013 den 09:53 #

    Trodde aldrig jag skulle ställa denna fråga!

    Vem litar du på mest Reinfeldt eller Putin?

    • mopsen 5 maj, 2013 den 03:06 #

      Putin ser till Rysslands bästa.

      • Maja Dacke 11 maj, 2013 den 08:10 #

        Och det verkar som om Reinfeldt gör detsamma – eller något åt annat håll …

        F ö önskar jag dig, Mopsen, den bästa hälsa …

  3. Robert E 16 maj, 2013 den 08:03 #

    Rent militärt, utan hänsyn till kortsiktiga konsekvenser, så är ju gotland mälardalen och hela norra sverige en munsbit för ryssland, hur gärna än Bildt vill påskina annat… Men i konsekvensanalys, så är nog inte ryssarna det stora hotet. På ett 10-tal kanske 20 eller 30, så visst, ryssarnas positionering i östersjöregion och svarta hav ska man inte underskatta… Premissen att demokratiska stater inte går i krig med en annan demokratisk stat kommer bara att vara ett minne blott… För vår inrikespolitiska situation de närmaste generationerna, så kommer kanske ryssen till och med vara vår beskyddare…

    Stellan, hoppas att hälsan är med dig lång tid framöver!
    Lev väl, /artiz

Kommentarer inaktiverade.

