Vem är svensk?

27 Dec

Det har seglat upp en pseudodebatt om vem som är svensk. Vad avses? Hur definieras svensk? Vi finner minst tre olika typer av svenskhet:

1. Svensk medborgare. Kan styrkas med dokument.

2. Etnisk svensk. Kan styrkas med dokument.

3. Allmänt svensk. En känsla som berörda bär med sig och signalerar till omgivningen.

Min kusin Bob i Denver, Colorado, USA är tredje generationens amerikan. Han tjänstgjorde under Korea-kriget 1950 som officer i US Army. Han betecknar sig själv som svensk.

Min frånskilda hustru var född som holländsk medborgare i Nederländska Ostindien (Indonesien). Efter vårt giftermål blev hon svensk medborgare. En vän frågade:

– Är du svenska?

– Nej.

Är du holländska?

– Nej.

– Är du indonesiska?

– Nej.

– Vad är du då?

– Det är väl kanske synd om mig. Jag är bara mig själv.

Min nuvarande hustru är från Laos. Hon är sedan många år svensk medborgare, men anser sig inte vara svensk. Hon är Lao och Thai. Stolt över sin bakgrund och sina arbetsinsatser i Sverige. Men känner sig blott ytligt som svensk.

En fråga till vänsterns profeter:

Hur lång tid måste jag bo i Japan för att bli etnisk japan?

 

 

2 svar to “Vem är svensk?”

  1. RB 4 januari, 2013 den 04:37 #

    Hej Stellan.

    Det viktigaste begreppet är nog FOLK. Själv är jag en sån där icke-materialist som tror att folksjälar finns på riktigt, men var och en kan egentligen göra samma iakttagelser, oavsett förklaringsmodell. De historiskt viktigaste folkslagen i kungariket Sverige under senaste århundradena har varit SVENSKAR och SAMER. Där då svenskarna huvudsakligen finns inom landets gränser, medan samerna finns uppdelade på flera länder. En analogi är väl t.ex Turkiet, med folkslagen TURKAR och KURDER.

    Din ”punkt3. Allmänt svensk”, skulle jag alltså säga är folket SVENSKAR. Den som helt och hållet känner sig som en del av detta folk – utan konkurrens från andra grupper – är alltså i denna mening svensk. Annars är man t.ex halvsvensk eller nåt annat.

    Men egentligen är alla defintitioner här meningslösa, inklusive den i SD:s partiprogram. Det handlar om en REALITET, och alla definitioner kan endast peka på denna realitet, inte ersätta den. Utsagor som ”svensk är den som har en övervägande svensk identitet” eller ”svensk är den som ser sig som svensk och av andra ses som svensk”, pekar år rätt håll, men kan lika lite som nåt annat ersätta verkligheten. Det som det handlar om är SAMMANHÅLLNINGEN. Om vårt folk klarar av att hålla ihop, samt att på tid och längd assimilera de som är nyanlända, då är de som är del i denna gemenskap ”tillräckligt svenska”. De som å andra sidan separarerar ut sig eller separeras ut på folklig, kulturell eller religiös grund är då i motsvarande mening inte ”tillräckligt svenska”, för att anses kunna anses vara en del av samma folk. De är medborgare som alla andra, men drömmen om en assilmilation har i så fall misslyckats. Vårt land har fått nya folk. Vad som egentligen krävs för en sådan folklig assimilering, det kan vi bara spekulera i. Samma kultur, säger SD. Liknande biologi, säger andra. Ytterligare andra säger säkert annat. Vi får se. Det är hur som helst en realitet. Våra politiker kan tjata om diskriminering och annat, men verkligheten bryr sig föga om detta.

    RB

  2. illvilligabloggen 19 januari, 2013 den 11:19 #

    En tekniskt sett rätt -omöjlig sak att lösa -själv är jag
    så vitt jag vet etniskt svensk …så långt det går att spåra,
    etniskt svensk ….född i Sverige …svensk medborgare.
    Javisst….men svensk medborgare duger bra åt mig.
    Såvida man inte oärligt lurat till sig sitt medborgarskap
    och inte har en tanke på att under några omständigheter
    göra rätt för sig i det här landet.

Kommentarer inaktiverade.

