Det rör sig

22 Dec

images

Sonen agerade bilförare och körde mig till fotvården. Jag föredrar att resa en stund för att komma till en fotterapeut, som jag litar på.

Oväntat kom hennes man på kort besök. Hans kläder var behängda med skiftnycklar, mejslar och knivar. Han hade tydligen något praktiskt arbete. Min vårdarinna sade:

– Detta är min man. Min patient är riksdagsledamot för SD.

– Fy fan! Hur kan du behandla sådana, svarade mannen. Sedan skrattade han och sade att han gav stöd år SD, som är de enda som ser vad som händer i Sverige.

Makarna kommer från Ungern. De är helt assimilerade i det svenska samhället liksom deras barn. De talar felfri svenska och har försörjt sig själva från första dagen i Sverige.

De är båda SD-sympatisörer, men bor inte i Sundbyberg utan i centrala Stockholm. Dock:

– Vi har en lägenhet på 115 kvm i centrala Stockholm. Barnen är utflugna. Nu tänker vi kanske köpa en 3:a i Sundbyberg. Har anmält intresse för nybygget vid Tuletorget.

– Hjärtligt välkomna till Sundbyberg, sade jag.

Mannen stod tyst och tänkte. Hans tankar var långt borta.

– När vi levde under soviet-kommunismen i Ungern led vi mindre av Moskva än vad Bryssel tillfogar oss idag.

______________________________________________

Bilden. Mångårige vännen István krävde att jag skulle ge handslag på att jag kommer att motarbeta byggandet av en moské i Sundbyberg.

2 svar to “Det rör sig”

  1. Maja Dacke 24 december, 2012 den 02:29 #

    Min önskan om God Jul och Gott Nytt År till dig och din familj, Stellan!

    Och fortsätt kämpa på – det gör jag på det lilla sätt jag kan!

    • mopsen 24 december, 2012 den 02:39 #

      Maja Dacke tillönskas God Jul och Gott Nytt År!

Kommentarer inaktiverade.

